Any Where out of the World, del 1

2.juni – 20.juni 2012

Lisa Stålspets, Karianne Stensland, Trond Nicholas Perry og Agata Sander, Neil Beloufa, Laurie Anderson

Kurator: Anne-Gro Erikstad

finalposterperhaps

poster – design og layout: Jessika Thörnqvist / LevArt

foto: Karianne Stensland(Stykke for arbeid og kunst / Piece for Labour and Art) 2012

 

6
5
4
2
3
21
9
8
7
16
15
17
14
13
12
20
10
11
19
1

Henry roter det til og legger igjen flekker av oljemaling og spor etter kaffekopper overalt. Irriterende, synes Suzanne, som er bundet til rullestolen. Hendene virker ikke som de skal lenger, og hun savner Astrid. Astrid som var feminist og veverske, den en gang så ressurssterke grunnleggeren av “Konstnärshemmet” har blitt “en vandrer”. ” (…) där går hon omkring, halvdöd! River sönder blommorna. Hon hör inte vad jag säger ens. Herregud…”   Et annet sted; fire tenåringer kjører tilsynelatende målløst rundt i et nattlig bylandskap. Den overfladiske og selvsentrerte samtalen, lysene fra passerende biler og gatelykter, scenen kunne utspilt seg hvor som helst. “Har vi ikke nettopp passert her? ” Ungdommene er fanget i en loop, i en historie uten begynnelse eller slutt. “Sannheten er at jeg er lei av å kjøre rundt i sirkler i denne bilen.”

Verkene i utstillingen tar i bruk historiefortelling og poesi og krysser vante kategorier for å stille spørsmål om verdien av arbeid og kunst, om etikk, estetikk og bruksverdi. For Marx var varen materialiseringen av våre sosiale relasjoner; den bestod av to verdier, bruksverdien og bytteverdien. I en verden der det er flere varer enn mennesker kan vi ikke lenger tro på at varene er materialiseringer av våre sosiale relasjoner, skriver kuratoren og skribenten Joshua Simon, og spør om det kanskje ikke heller er vi som eren materialisering av deres sosiale relasjoner.

Utstillingen viser nyproduserte verk av kunstnerne Lisa Stålspets, Karianne Stensland og Trond Nicholas Perry /Agata Sander, en videoperformance av den amerikanske kunstneren Laurie Anderson og en film av den franskalgirske kunstneren Neil Beloufa. Utstillingen er første del av en serie med utstillinger og events som peker fram mot åpningen av LevArts egne lokaler i Levanger. Utstillingstittelen er hentet fra den franske poeten Charles Baudelaires prosadiktsyklus Le Spleen de Paris. For Walter Benjamin var Baudelaire den som, ved fremveksten av varesamfunnet, klarte å bryte varens brutalitet ved å gjøre den til et poetisk objekt, å menneskeliggjøre den.

Under åpningsarrangementet vil MILF, Mobil IntermediaL Formidlingssentral, vise videoverket Shaving the Baroness av Lene Berg. Mobil IntermediaL Formidlingsentral (MiLF) er en uavhengig plattform og et mobilt visningsrom for tidsbasert kunst hvor bagasjerommet i en varebil er tilrettelagt for visning av videokunst. MiLF er en forlengelse av den kunstnerinitierte nettportalen trondheimkunsthall.com sin intensjon om å arbeide med ulike strategier for kunstdiskurs i periferien.

For mer informasjon: http://milf.trondheimkunsthall.com/#redirectTo=http://milf.trondheimkunsthall.com/

 

Lightnin’ Howlin’ and Screamin’ er et band og/eller en kunstnerduo som ble startet av fotograf Kim Ramberghaug & billedkunstner Jessika Thörnqvist den 27. november 2011. LHS holder til i utkanten av Rackstad, Sverige. Duoen arbeider med foto, film og av og til musikk, alt postes og dokumenteres på en blogg som er et verk. Foto fra et event dokumenteres i det neste og skaper slik en visuell rundgang eller visuelle drones for å bruke et uttrykk fra musikksjangeren.

http://lightninhowlinandscreamin.tumblr.com/

 

På åpningseventet i Levanger fremfører duoen

Part 2: Light and Shadows. Smoke. Reflections of the Sun.

En musikkperformance med røyk & slideshow.

etterpå spiller duoen skiver som DJ Slow & Mr Bim

Part 1: Projecting Light ble fremført 23. mai 2012, som en del av ++ på Black Box Teater i Oslo.

 

Lisa Stålspets/ Konstnärshemmet

Konstnärshemmet er et kunstverk i form av en føljetong. Det er et prosessuelt verk der fortellingen av og til bryter ut av teksten og manifesterer seg på andre måter, som i denne utstillingen, en serie med tegninger. Konstnärshemmet er en fiktiv fortelling om ett gamlehjem for pensjonerte kunstnere, sombehandler spørsmål om tid, arbeid og arbeidets betydning for identiteten. Hva skjer når vi blir gamle ? Hvordan kan man ivareta sin identitet i en situasjon der man er syk og pleietrengende? En sosialt ressurssterk kunstnergruppe grunnla Konstnärshemmet, og billedkunstneren Astrid hadde en ledende rolle. Nå har Astrid fått demens, og har gått fra å være en leder til å bli en pasient. Hennes virkelighetsoppfatning har forandret seg og distinksjonen mellom nåtid, fortid og framtid har kollapset. Man møter også Iris, en ung kunstner som jobber ekstra på eldresenteret og gjennom hennes øyne får man innblikk i kunstneres arbeidvilkår der det å ha en “brødjobb” ved siden av kunsten er vanlig.

 

cover

Lisa Stålspets (født Stockholm, 1978) har MA fra kunstakademiet i Trondheim. Hun arbeider i ulike media og teknikker som video, maleri, tegning og tekst. Hun bygger ofte scenografier og filmer inni dem, skriver skript og noveller eller kombinerer ulike arbeidsmetoder i installasjoner. I arbeidene sine utforsker hun alternative måter å erfare virkeligheten på, hun omskriver fortellinger for å endre perspektivet eller la andre stemmer bli hørt. Stålspets har vist arbeidene sine både i separat- og gruppeutstillinger i Sverige, Finland, Norge og Tyskland. Stålspets er også bidragende redaktør for kunstmagasinet Måg.

 

Karianne Stensland/ Stykke for arbeid og kunst

Stensland sier: “Det handler om å arbeide. Det handler om å være. I kunst. I virkelighet. Det handler om plassering og manifestering av ideer. Om å holde ut. Ideene. Indre og ytre samtaler, dag og natt. Et helt langt uklanderlig liv. Stikke hendene i våt betong og forme den, før den blir stiv og uformelig tung. Gå tilbake og gjøre alt om igjen. Gjøre alt om igjen.” I ”Stykke for arbeid og kunst” følger Karianne Stensland ideenes organiske tilblivelse fram til et større kunstverk. Installasjonen viser en samtale med  leder ved NAV Lerkendal og kunstnerens fysiske etablering av en skulpturidé i Levanger.

_MG_0521

Karianne Stensland har MFA fra Kunstakademiet i Trondheim, 2005. Stensland var en av initiativtakerne bak og aktiv i arbeidet med Marienborg atelierfellesskap og prosjektrom, Trondheim (2005-10). Mellom 2002 – 2007 arbeidet Stensland i den skandinaviske feministiske kunstnergruppen High Heel Sisters. Drivkraften bak Stenslands kunstneriske praksis er undersøkelser og omformuleringer av kjønn, makt og hierarkidannelse som ofte får form av video, performance og installasjon.

 

Trond Nicholas Perry og Agata Sander/Møbleringsprosjekt for LevArt

Møbleringsprosjektet er spesielt utviklet for LevArt. I perioden 2.juni til 20.juni vises prosjektet som objekter i en utstilling, etter utstillingsperioden vil møblene innta sin funksjon som bruksgjenstander i LevArts prosjektrom. Trond Nicholas Perry sier: “(…)grensene mellom kunst og design blir stadig mer utydelige. Jeg leste en artikkel for ikke så lenge siden som hevdet at det i dag ikke er objektet selv, men dets økonomiske funksjonalitet, som bestemmer hvordan det kategoriseres. Den mest vanlige distinksjonen mellom kunst og design er at design er mer tilgjengelig på grunn av at det er anvendbart og handler om hvordan du lever livet ditt. Jeg tror det er veldig mulig å overskride disse mulighetene for å bevege seg mot historiefortelling og poesi.”

 

Trond Nicholas Perry

Født i Kristiansand, 1977. Bor og arbeider i Warzawa, Polen.

Perry arbeider i ulike media og materialer. Det er et sosialt aspekt så vel som en sterk poetisk tilstedeværelse i arbeidene hans, som ofte tar form av skulpturer eller objekter som utforsker grensene mellom kunst og design.

Perry har Master i kunst fra NTNU, Kunstakademiet i Trondheim. Han har deltatt på flere utstillinger, i det siste “M3-Unblock” – Warsaw public space, and “Rooted Design for Routed Living – alternative design strategies, “Center of Contemporary Art, Warsaw.

 

Agata Sander

Født i Western Australia 1984. Bor og arbeider i Warzawa, Polen.

Sander har Master i Architecture and Urban Planning fra Warsaw University of Technology. Hun har arbeidet med flere arkitektteam, så vel som med individuelle prosjekter. I det siste Karwik -individual housing – concept, Quantum Musikk Maskin (med Trond Nicholas Perry), Gulatinget visiting center – konkurranseforslag (med Tomasz Kujawski og Waste Collector – EVOLO Skyskraper, konkurranseforslag (med Tomasz Kujawski) som de mottok “honourable mention” for.

 

Neil Beloufa/ Brune Renault

I verket Brune Renault fra 2009 utforsker Neil Beloufa det filmiske språket. I arbeidene sine undersøker den unge franskalgirske kunstneren ofte populære filmsjangre og transformerer dem til visuell kunst. Beloufa introduserer ukonvensjonelle og forstyrrende elementer i fortellingen, og beveger seg frem og tilbake mellom fiksjon og hverdagsliv. Tenåringene i filmen ser ut og oppfører seg som profesjonelle skuespillere. Tilskueren blir dratt inn i handlingen på grunn av overbevisende atmosfære, skuespill, lyd og lys, men med jevne mellomrom brytes illusjonen og vi ser filmsettet; en skitten og forlatt garasje. De unge protagonistene er filmet i en vraket bil som står på midt i garasjen, løftet opp og kuttet i fire deler. Settet blir en skulptur, og filmen en dokumentasjon.

 

Neil Beloufa

Født 1985. Bor og arbeider i Paris. Beloufa er utdannet ved det statlige kunstakademiet i Paris, ENSBA, i 2007. Beloufa har høstet stor internasjonal anerkjennelse for arbeidene sine og har deltatt i en rekke solo- og gruppeutstillinger, i 2012 deltar han blant annet  i “Intense Proximity”, La Triennale de Paris, Palais de Tokyo som er kuratert av Okwui Enwezor. Han har motatt en rekke priser og arbeidene hans er kjøpt inn av blant annet Centre George Pompidou, MNAM, Paris.

© Neil Beloufa, courtesy Netherlands Media Art Institute

Laurie Anderson/ Songs for Lines, Songs for Waves

Laurie Andersons performance fra 1977 består av ti sanger der tekst, bilde og musikk spiller en like stor rolle. Anekdotene Anderson forteller er like viktige som sangene. Den modifiserte fiolinen Anderson bruker er utviklet av Bob Bielecki og henne selv, de tradisjonelle hestehårsstrengene i buen er byttet ut med et stykke audiotape der lyder og tekst har blitt spilt inn. I performancen leker hun seg blant annet med Lenins berømte statement “Ethics is the aesthetics of the future”, slik at det vi hører er ‘Ethics is the aesthetics of the few’. Anderson sier: ‘For me the violin is the perfect alter ego. It’s the instrument closest to the human voice [...] I’ve spent a lot of time trying to teach it to talk. [...] Because the bow is drawn both ways, I got interested in backward sounds. [...] So I made a lot of songs that could be played both ways.’

 

Laurie Anderson, født i 1947 i Chicago, Illinois, USA, bor og arbeider i New York City. Anderson er en eksperimentell musiker og multimedia kunstner, arbeidene hennes er vist over hele verden, i form av live performancer og utstillinger. Et hovedtema i Andersons arbeider er spørsmålet om hvordan språk kan danne muligheter for individuelle uttrykk. Innenfor denne sammenhengen undersøker hun hvordan kunstneriske uttrykksfomer er kontrollert innenfor elitistiske sirkler av kunst produksjon og mottakelse. Kunsten hennes kommer fra et fundamentalt feministisk perspektiv, og hun prøver å synliggjøre og undergrave diskursive konstruksjoner av feminin og maskulin identitet.

© Laurie Anderson, courtesy Netherlands Media Art Institute

Åpning:

2.juni 17.00 – 22.00

Performance av Karianne Stensland

MiLF # 4 / Shaving the Baroness av Lene Berg

Musikk performance Lightnin´ Howlin´ and Screamin´

Dj Slow og Mr Bim

 

LevArt

Gulbygget

Kirkegt 11, 7600 Levanger

Åpningstider: alle dager untatt torsdager, 12.00-16.00

6.-10. juni, alle dager 11.00-18.00

ellers etter avtale / +47 45636287