Konstnärshemmet

18.april- 16.mai

Lisa Stålspets

 

poster a3

 

Utstilling og lansering av publikasjonen Konstnärshemmet ( A Home for Artists) del 2.

Det är en viss ordning. Ett rörelsemönster i parketten. Här har människorna gått. Rullatorerna och rullstolarna skaver spår i lacken. Sommarsolen bleker väggarna. Man drar soffan till andra sidan rummet, flyttar bokhyllan en halvmeter för att få plats med flera rullstolar. Det är mörka silhuetter i tapeten där möblerna stod förut. Väggarna visar hur det var från början. Golven och dörrarna skvallrar om vad människorna gör. Träet knarrar, gångjärnen gnisslar. Hela dagen så visslar och sjunger huset att det bor människor där som lever och rör sig. ( Lisa Stålspets, Konstnärshemmet, del 2)

 

Et system av orden og forvirring (A System of Order and Confusion)

Konstnärshemmet, ( A Home for Artists), er en omsorgsinstitusjon for eldre, pleietrengende kunstnere og kulturarbeidere. Institusjonen er konstruert på den sosialdemokratiske ordens vaklende fundament og med et solid sosialt engasjement. Tanken til den ressurssterke kunstnergruppen som grunnla hjemmet var at ingen andre enn kunstnerne selv kunne eie huset de skulle bo i som gamle. Forholdene skulle legges til rette, og beboerne få beholde sin identitet som skapende, tenkende og arbeidende individer inn i alderdommen. Omsorg står det på den hvite skjorten til den unge dobbeltarbeidende kunstneren som tjener til livets opphold her, men institusjonens grunnverdier er verdighet og respekt. Det er den nå demente Astrids usvikelige testament som leder. For når hendene og hodet svikter sitter arbeidet enda i kroppen, og for hjemmets beboere har kunsten og livet alltid vært en sammenflytende helhet. I Konstnärshemmets andre del trer selve bygget tydeligere frem. Institusjonen former menneskene, og når en kropp bæres ut vokser en annen inn i huset.

Stålspets bygger sin fortelling av brokker og objekter, av trivialiteter og eksistensielt alvor. Realismen i skildringen av pleiesituasjonen i publikasjonen, glir uanstreng over i en utagerende surrealisme i en skulpturell installasjon eller et maleris mørke ekspresjonisme. Når Astrid river pelargoniaene i stykker, limer Stålspets bitene sammen til en collage. Eller er det egentlig omvendt? Stålspets metode kan kanskje best beskrives med tittelen til et av hennes egne bilder; som et system av orden og forvirring. Forvirringen må her forstås som en del av systemet, en slags utenomspråklig gest som bryter inn i realismen i de hverdagslige stemningsbildene. Virkeligheten består jo som kjent stort sett av det som ikke lar seg artikulere. I det rommet Stålspets konstruerer gjøres alt om til tegn, alt er tekst. I et slikt rom er maleriet ikke bare malerisk, men et objekt som engasjerer tankens potensiale til å se det som ikke blir sagt og øyet som et tenkende organ.

Lisa Stålspets (født Stockholm, 1978) har MFA fra kunstakademiet i Trondheim. Hun har vist arbeidene sine både i separat- og gruppeutstillinger i Sverige, Finland, Norge og Tyskland, og er innkjøpt av Statens Konstråd, Sverige, Trondheim kommune og Levanger kunstforening. I 2011-2013 var hun bidragende redaktør for kunstmagasinet Måg. Hennes publikasjoner «In Each Sign Sleeps a Monster» og «Konstnärshemmet» ble presentert på New York Art Book Fair i 2014. Hun er valgt til NTNU-kunstner 2014-2015, og var sist aktuell med separatutstilling på NoPlace, Oslo.

www.lisastalspets.com

 

Engelsk oversettelse: Thilo Reinhard http://www.reinhard.no
Grafisk design: Joana Bruno

 

Konstnärshemmet del 1 og del 2 kan kjøpes i svensk og engelsk utgave hos LevArt. For å bestille ta kontakt på e-post: levart@levanger.kommune.no

Konstnärshemmet (Del.1)

 

Konstnärshemmet (Del.2)