Komposisjon for Maskin og Skulptur
19. september, kl 21.00, Levanger stadion
Karianne Stensland
Med Komposisjon for Maskin og Skulptur avrunder Stensland sin triologi på den tidligere skøyte-og sykkelbanen i Levanger. I Stykke for Arbeid og Kunst (2012) undersøkte Stensland meninger og forestillinger om hva arbeid og kunst kan være. I en video som er en del av dette arbeidet prøver Stensland å følge ideenes organiske tilblivelse fram til et større kunstverk. Når blir en ide til kunst, og når, om i det hele tatt, kan dette kalles arbeid? Vi ser Stensland i samtale med leder ved NAV Lerkendal i det hun diskuterer ideer for den fysiske etableringen av en skulpturidé i Levanger. I Scene for Storholt, Stenshjemmet, Stensen, Sjøbrend og Stensland. Og Knut Knudsen (2013) refererer Stensland til historiske hendelser omkring skøyte-og sykkelbanen i Levanger.
Komposisjon for Maskin og Skulptur trekker trådene til de to foregånde prosjektene, blant annet gjennom å reforhandle en skulpturidé fra Stykke for arbeid og kunst. Det siste arbeidet i trilogien markerer overgangen fra en historisk idrettsarena på høyt nivå, til en aktivitetspark for allmenheten. Hvordan integrere en bortgjemt og glemt skulptur i et allerede vel planlagt parkanlegg?
Karianne Stensland har MFA fra Kunstakademiet i Trondheim, 2005. Stensland var en av initiativtakerne bak og aktiv i arbeidet med Marienborg atelierfellesskap og prosjektrom, Trondheim (2005-10). Mellom 2002 – 2007 arbeidet Stensland i den skandinaviske feministiske kunstnergruppen High Heel Sisters. Drivkraften bak Stenslands kunstneriske praksis er undersøkelser og omformuleringer av kjønn, makt og hierarkidannelse. Arbeidene inkluderer en rekke medier, og har ofte form av performance, video og installasjon. Stensland er i 2014 utnevnt både som NTNU-kunstner og Fylkeskunstner i Sør-Trøndelag. De siste par årene har hun blant annet delatt på utstillinger som Skulpturbiennalen, Lips Painted Red, Trondheim kunstmuseum, Trøndelagsutstillingen, Constant.Decay /RAKE visningsrom og Gold gab ich für Eisen, Galleri 2.
Foto: Siv Hilde Meen