P1 – et mobilt atelier for kunstnere i skolen
Okt 2019 – aug 2020
P1
Kunstkollektivet Tenthaus med Sissel Mutale Bergh, Ida Warholm Bjørken, Thomas Holth og Amy Franceschini og Lode Vranken / Future Farmers.
Fra oktober 2019 til juni 2020 lander P1, kunstkollektivet Tenthaus sin helt nye mobile plattform for samarbeid mellom kunstnere og elever, i den nye parken som vokser fram på den gamle skolegården i Levanger sentrum.
P1 består av to moduler og et residensprogram for kunstnere som er satt sammen av Tenthaus. Modulene er tilrettelagt som verksted, produksjonslokale og kunstneratelier. Atelieret er både et rom der kunstneren kan finne arbeidsro, og samtidig et sted der elevene får innblikk i kunstnerens arbeidsdag gjennom de store glassdørene den er utstyrt med. Verkstedet inneholder alt nødvendig utstyr og verktøy for et spennende samarbeid mellom kunstnere og barn og unge.
Med dette prosjektet bygger Tenthaus på sin rike erfaring fra tverrfaglige samarbeid mellom kunstnere og elever i Oslo-skolen over mange år. Når P1 inntar den asfalterte parkeringsplassen reetableres samtidig den gamle skolegården i Levanger som et nytt sted for felles læring.
Tenthaus er et kunstkollektiv og et visningssted for kunst basert i Oslo med kjernemedlemmene Helen Eriksen, Stefan Schröder, Ebba Moi og Mechu Rapela. Tenthaus ble startet i 2009 da de initierte et atelier på Sinsen skole i Oslo. Siden har de etablert arbeidssteder for kunstnere både på Hersleb skole (2010) og på Sofienberg skole (2011-2013), og et kollektivt arbeidssted og visningsrom i Maridalsveien 3 i Oslo. Gjennom sin praksis har Tenthaus etablert skolen som et relevant arbeidssted for kunstnere og den fremtidige skolen som et sted som har et kunstatelier. I 2016 samlet kunstnerne bak Tenthaus sine erfaringer fra et langvarig arbeid med kunstnerisk praksis i skolen, og ga ut publikasjonen Tenthaus Toolkit – Artists in Schools.
Tenthaus Toolkit – Artists in Schools er et sett med verktøy for bruk i skolen, og for at skolen blir et sted for produksjon av kunst. Gjennom en rekke tekster og eksempler defineres noen verktøy som kan være nyttige når en skole ønsker å jobbe med en kunstner eller omvendt. Boka er basert på kunstnerne bak Tenthaus sin egen praksis, og gjennom den deler de noen verktøy med kunstnere, skoler, politikere og andre beslutningstakere som er involvert i eller interessert i disse spørsmålene. Målet er å finne gode strategier for hvordan en visuell kunstner kan delta i den norske offentlige skolen.
Prosjektet er finansiert av Sparebankstiftelsen, Norsk Kulturråd, KORO, Levanger kommune, Trøndelag fylkeskommune og Oslo kommune.
Foto: Siv Hilde Meen/LevArt
Foto: Siv Hilde Meen/LevArt
Sissel M Bergh
P1 residens februar/mars
“AJMOEJIMH AJTOEJIMH”
Under Sissel M Berghs residensperiode i P1 kommer hun til å fortsette sine arbeidsprosesser med utgangspunkt i den indre logikk i sørsamisk språk, som kan synliggjøre landskapet rundt oss og forandre fortellingene om fortiden. Skoleelever fra Levanger ungdomsskole vil bli invitert til å delta i workshopen «Mitt indre kart over Levanger», hvor det arbeides med betydningen av sted, om fortidens spor og fremtidens bilder. Hver enkelt av elevene vil arbeide med sitt eget kart . Deretter vil dette kombinere i et stort kart som vi sammen utvikler – et kart hvis innhold vil defineres av elevene og den dialog som skjer underveis.
I 2012 inviterte LevArt Sissel M Bergh og Frode Fjellheim under deres prosess med Dalvedh, for å lage en forskningsstasjon for Levanger. Året før hadde det vært et historieseminar i regi av Levanger kommune og NTNU med tema Levanger gjennom 1000 år, hvor samisk kultur, historie og påvirkning var totalt fraværende. Forskningsstasjonen skulle hente fram de fortellinger og spor som finnes. På denne måten kom Levangers samiske arv opp igjen og ble inkludert i boken som ble laget i etterkant av historieseminaret. Bergh vil arbeide videre med samiske spor i Innherred, mens hun befinner seg på Levanger.
Sissel M. Bergh er en kunstner fra Sørvest Saepmie / Trøndelag – som arbeider med mange ulike former for kunnskap. Hennes verk virkeliggjøres i ulike teknikker og materialer, for å speile sammensatthet og biodiversitet. Gjennom film, objekter, maleri, tegning, tekst og interaksjoner, undersøker hun hvordan vi kan relatere til og forstå den fysiske og usynlige verden: Hvordan lese minne, makt, magi, land, relasjoner og selv kunsten, på ny? De seneste år har hun fokusert på det sørsamiske språkets indre logikk, som verktøy for å forstå nærområdenes landskap og forandre fortellingene om fortiden.
Sissel M. Bergh har deltatt i en rekke utstilllinger og prosjekter nasjonalt og internasjonalt. I 2019 var hun del av GIBCA Gøteborg Internasjonale Biennale for Samtidskunst. I 2020 vil hun være del av Nirin, den 22. Biennalen i Sydney. Hennes siste større soloutstilling var “Okside rïhpesieh”(Dørene åpner seg) på Sámi Dáiddáguovdas i 2018. Bergh er utdannet ved Statens kunstakademi i Oslo og University of Technology i Durban, South Africa. Hun var basert i Lusaka, Zambia i flere år, før hun etablerte seg i Tråante/Trondheim i 2009.
Sissel M. Bergh, Maadtegen vuelie (Rotens sang), 2019, Foto: Hendrik Heitler, GIBCA 2019
Photo: Siv Hilde Meen/LevArt
Ida Warholm Bjørken
P1 residens april/mai
“Tidsreise”
Workshopen som Ida Warhold Bjørken vil gjennomføre sammen med skoleelever, er basert på en tekst skrevet av kunstneren selv med tittel “Kjære tippoldebarn” (2015). Teksten er formulert som et brev til et fremtidig tippoldebarn, en slektning man sannsynligvis ikke vil rekke å møte. Intensjonen med workshopen er at den skal være en sosial møteplass der deltagerne sitter sammen i en stor sirkel og spikker, mens de samtaler om hva tid og ivaretakelse kan bety for mennesker. Hvordan kan man for eksempel ta vare på en trefigur slik at ens tippoldebarn får oppleve den? Eller, på hvilken måte er en figur annerledes enn en harddisk eller en digital sky fylt med bilder?
Deltagere på workshopen spikker en cirka 20 cm høy figur. De vil kunne velge mellom tre formater som utgangspunkt; hjerte, sirkel/ball eller menneskeform. Det vil være en kort intro til riktig knivbruk i forkant av utføringen av oppgaven. På grunn smitteverntiltak i forbindelse med Koronaepidemien foregår workshopen hovedsakelig på instagram. Du kan delta i workshopen ved å følge denne lenken: Tenthaus Oslo Instagram
Brevet “Kjære tippoldebarn” tar utgangspunkt i en survey kunstneren har tatt på websiden slaveryfootprint.org. Her kan man finne ut hvor mange slavearbeidere som jobber for en, basert på hvilke materielle verdier man eier. Under sitt residensopphold vil kunstneren arbeide med å gi fysisk form til antallet slavearbeidere som i følge undersøkelsen arbeider for henne.
Kunstneren som er bosatt på Inderøy jobber deltid på Levanger Fotomuseum i nabobygget til LevArt og har passert P1- modulene flere ganger. Som småbarnsforelder og fan av den verdenskjente svenske barnebokforfatteren Astrid Lindgren forbinder hun plasseringen av dem med «Snekkerbua» fra fortellingene om Emil i Lønneberget; de er små rom ved siden av de store husene, hvor det såkalte voksenlivet foregår.
På mange måter er Emil en kunstner i barneskikkelse. Han stiller spørsmål ved normer, bryter regler, er kreativ og har en høy assosiasjonsevne. I tillegg bruker han tiden i snekkerbua til å reflektere over det han ser og opplever, mens han skaper noe som kanskje tippoldebarna hans vil kunne oppleve, om figurene blir godt ivaretatt. I fortellingene om Emil er hver trefigur knyttet til en hendelse som førte til at Emil ble sendt til eller frivillig gikk og satte seg i «snekkerbua». Fortellingen om Emil i Lønneberget vil også være en referanse for samtalen mellom deltagerne i workshopen.
Foto: Ida Warholm Bjørken – «Tidsreise»
Foto: Siv Hilde Meen/LevArt
Thomas Holth
P1 residens
“Felt”
Foto: Siv Hilde Meen/LevArt
Felt består av en enkel temporær trestruktur, som fungerer som rammeverk for en vertikal hage og en møteplass. Utsiden av trestrukturen er dekket av filt, med jordfylte lommer med plass til planter, som er med på å dempe trafikkstøyen fra den nærliggende Kirkegata. Trestrukturen er også et sosialt sted hvor innsiden vil kunne aktivere plassen ut mot det fremtidige parkområdet gjennom innebygde møbler. Videreutviklingen av Felt avgjøres basert på en serie verksteder holdt i Tenthaus‘ nomadiske studio, P1 – mobilt atelier. Her involveres lokale ungdommer gjennom sommerjobb og ulike workshop med fokus på innhold og videre bruk av Felt. Strukturen er også stativ for en installasjon av kunstnergruppen Futurefarmers som vil bli presentert i slutten av august som en del av Tenthaus avslutning av det mobile atelieret.
Prosjektet er en del av LevArts prosjekt PARK. Ideen til Felt er basert på Nøysom Arkitekter sitt forslag til en vertikal hage mellom Kirkegata og plassen. Filten er et restprodukt fra papirfabrikken Norske Skog i Skogn. Felt er utviklet av Thomas Holth i samarbeid med Tenthaus. Thomas er invitert som en av P1s residency-kunstnere og vil oppholde seg i P1 i august 2020.
Thomas Holth (1983) er arkitekt utdannet fra Arkitekthøyskolen i Oslo og Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès, Barcelona. Han arbeider med arkitekturprosjekter i både stor og liten skala, og med prosjekter relatert til kunst, samt programmering. Han interesserer seg blant annet for parametrisk design, deltagende metoder og bioklimatisk arkitektur.
Strukturen er satt opp i samarbeid med Linn Synnøve Haugan, Andrea Olsen, Frede Aleksander Sundal og Markus Emelian Johnsen fra Levanger, som alle fire hadde sommerjobb på prosjektet.
Foto: Siv Hilde Meen/LevArt
—-
Future Farmers og Tenthaus
Verksted og prosesjon
“Chime-in”
When we are not present, the wind animate our common measurement.
Kan vi forestille oss PARK som et sted hvor tommer, meter og gram forsvinner og en ny målestokk tas i bruk? Kan PARK bli et rom for en nye måte å måle på? Hvordan ville en parkbenk sett ut hvis man brukte dette nye målesystemet? Chime-in er et eksperiment og et forsøk på å tenke nytt om hvordan vi måler verden rundt oss. Hvordan høres høyden din ut? Lengden på haken din?
… Tuvas lengde er 3 ganger Annas ben og tilsvarer Gunnars armspenn. Hildes albue er 25 ganger Piets nese som er 2 ganger Katrins tommel og 16 ganger så stor som øret hennes…
Hva skjer når vi spiller dette målesystemet som en serie vind-spill som er innstilt etter kroppene våre?
Vi beveger oss gjennom Levanger for å dele dette nye verktøyet.
Vi vil lete etter likelydende elementer i byrommet og utforske med klirring og klang.
Vi håper vi kan huske lydene til hvert vind-spill slik at den lyden
blir en måte å måle på.
«Chime-in» er et engelsk begrep som brukes i en gruppediskusjon, for eksempel når noen har en ledende idé og inviterer andre til å «chime-in. De har kanskje noe å legge til eller de vil utfordre eller stille spørsmål ved den første ideen. Begrepet «chiming-in» er med på å etablere et imøtekommende miljø i gruppearbeid, diskusjon og i utviklingen av nye ideer.
Tenthaus leder denne workshopen basert på samtaler med og instrukser fra Future Farmers som befinner seg i California. Future Farmers skulle vært P1-residenter i Levanger vår/sommer 2020, men dette måtte avlyses på grunn av Covid-19.
Futurefarmers (Amy Franceschini, San Francisco, USA b. 1970, Lode Vranken, Gent, Belgium b. 1962) is one constellation of an international group of artists, architects, anthropologists and farmers with a common interest in creating frameworks of participation that recalibrate our cultural compass through moments of wonder. Through public art, architecture, museum installations, publications and temporary educational programs inside institutions, they have transformed public policy, urban planning, educational curricula and public transportation plans. Futurefarmers’ produce relational sculptures and tools for audiences to gain insight into deeper fields of inquiry- not only to imagine, but also to participate in and initiate change in the places we live. They have published A Variation on Powers of Ten with Sternberg Press, 2012; For Want of a Nail, MIT Press, 2018. They have exhibited at Solomon R. Guggenheim, 2010, New York Museum of Modern Art 2008, Whtiney Biennial 2000, 2017 Sharjah Biennale, the 2018 Taipei Biennale and Amy is the recipient of a 2010 Guggenheim Fellowship, 2017 Herb Alpert Award for Visual Arts and a 2019 Rome Prize Fellow in Design.
P1 minifestival
Lørdag 29. august 2020 kl. 12.00 UTSATT
LevArt Park, Kirkegata 11, Levanger
På grunn av sykdom og av hensyn til alles trygghet i disse pandemitider har vi bestemt oss for å utsette P1 Minifestival. Vi vil holde dere alle informert, via Facebook og web om den nye datoen.
Tenthaus og LevArt inviterer til P1 Minifestival, en markering og avslutning av P1 – Mobilt Atelier sitt 10 måneder lange opphold i Kirkegata 11 som del av LevArt sitt prosjekt PARK. Det vil bli workshop og bildefremvisninger, aktiviteter og presentasjoner av kunstprosjektene som har funnet sted i perioden. Alt vil foregå utendørs, med 1 meter avstand. Se videre smittevernhensyn under.
Residenskunstnere i PARK. inkluderer: Sissel M Bergh, Ida Warholm Bjørken, Tenthaus, Thomas Benedict Holth og Futurefarmers.
28.08
Workshop Chime-in
Kunstkollektivene Future Farmers og Tenthaus.
Drop in alle er velkommen!
10.00-13.00 og 16.00-18.00
29.08
Tenthaus avslutning med LevArt, Tenthaus kunstkollektiv og P1- resident Thomas Benedict Holth
12.00 Åpning av Felt, en vertikal hage i Kirkegt 11 av Thomas B. Holth, i samarbeid med Tenthaus.
12.30 Future Farmers Chime-in prosesjon. Resultat av fredagens workshop vises i form av en parade.
14.00 Kunstnersamtale med Sissel M Bergh og Tenthaus.
12.30-16.00 «Spikk a little bit», med Ida Warholm Bjørken.
Alt vil foregå utendørs, med 1 meter avstand.
Smittevernhensyn ⚠
Arrangement og verksteder holdes ute. Blir det dårlig vær er det mulig å holde det inne på Levart. Antall deltagere dimensjoneres etter dette.
God håndhygiene. Det settes ut håndsprit på lett tilgjengelige steder, gjerne flere steder. Deltagere oppfordres til å sprite hendene i det de ankommer.
Det blir gitt beskjed om at deltagere som mistenker at de er syke, inkludert de med symptomer på luftveisinfeksjoner, ikke må komme til arrangementet.
Deltagerne må holde minst én meters avstand under arrangementet. Det skal tilrettelegges for dette. Verktøy ol. desinfiseres mellom hver gang de er i bruk.