Off-stage, On-stage
6.juni-20.august 2009
Patrick Engfeldt, Kristoffer Flensmarck og Katrine Persson
Utstilling og samarbeid med bakgårdsfestivalen «Backyard Soundclash, et initiativ av Kim Ramberghaug
Hva innebærer det av etiske implikasjoner å innta scenen, å være “on-Stage”? Og kan man velge å forbli “off-stage”? Hvilke stemmer fortjener vår oppmerksomhet, og når oppmerksomheten er rettet mot oss selv, ønsker vi, og i tilfelle hvordan ønsker vi, å dele den med andre? Utstillingen viser verk av tre unge svenske kunstnere som alle berører spørsmål omkring definisjonsmakt, demokrati og ansvar. Tittelen “Off-stage, On-stage” henspiller på Engfeldts installasjon “Off-stage. ”
Patric Engfeldt
Født i Uppsala, 1979, bor og arbeider i Dalarna, Sverige og i Spania. Engfeldts kunstneriske arbeid kretser omkring spørsmål om makt, ansvar og etikk. Han arbeider i flere ulike medier og materialer, de siste årene med en hovedvekt på skulpturelle arbeider i tre. Håndverk og prosess er viktige meningsbærende elementer i arbeidet hans. Installasjonen “Off-stage” berører det enkelte menneskets plass i historien, spørsmål om personlig ansvar, muligheter til å handle og de ulike konsekvensene dette får. Tittelen henspiller til en term som brukes innenfor teater i betydningen når aktørene befinner seg utenfor scenen. Tittelen kan forstås som en analogi der scenen er samfunnet og aktørene er innbyggerne.
Engfeldt har studert ved Kunstakademiet i Trondheim og fikk Magister i fri kunst ved Umeå konsthögskola i 2008. Han har deltatt på flere utstillinger i Sverige, Norge og Spania, sist med separatutstilling på Centro Culturel Matadero, Huesca, Spania, januar 2009.
Katrine Persson
Født i Nacka i 1976, bor og arbeider i Stockholm. Persson arbeider ofte ut fra andre kulturelle referanser enn kunst, og sier selv at hun har “en slags pastisjartet inngang til det kunstneriske arbeidet”. Arbeidene består vanligvis av fotografi og skulptur, ofte vist som installasjoner. Utstillingen viser to verk av Persson, “It means something. It´s important. (Hommage a Roy Neary)” og “36 views of Devil´s tower”. Verkene refererer til Steven Spielbergs film “Close encouters of the Third Kind” fra 1977. I filmen møter vi familiefaren Roy Neary som etter et møte med romvesen blir besatt av en fjelllignende form uten at han selv forstår hvorfor. Etter hvert mister han både jobb, familie og grepet om hverdagen. Verket kan sees som en kommentar til det å være kunstner, til den drivkraften man har og følelsen av at noe tilsynelatende meningsløst er av betydning.
Persson har magister i fri kunst fra konsthögskolen Valand, og har deltatt på en rekke utstillinger, sist på Galleri 54, Gøteborg og Bonniers konsthall, Stockholm.
Kristofer Flensmarck
Født 1976, bor og arbeider i Stockholm. Flensmarck er forfatter, og det er som poet han nærmer seg det visuelle uttrykket som presenteres i utstillingen. Flensmarck vil også lese egne tekster på utstillingsåpningen. I fotoserien “Tomhet” har Flensmarck med kameraets hjelp samlet på ufrivillige ansiktsformer funnet på el-skap, dører eller vegger. Arbeidet kan kanskje best beskrives som en slags “found street art”. Også i tekstene tar han ofte utgangspunkt i funnet materiale som han setter inn i en ny og annen kontekst enn det var ment for. I sin siste diktsamling har han tatt tak i sin egen farmors almanakk. “For meg handler det om å lese dette stoffet på en annen måte, å spore poesien i stedet for å lage diktene på et kammers. Jeg ser det som en demokratiseringsprosess, det at mange får tale i poesien, ” sier han.
Flensmarck debuterte i 2005 med diktsamlingen Stilla en björn (Natur & Kultur). I 2007 kom hans andre diktsamling Den sista expeditionen (Natur & Kultur). I 2009 kom han ut med en artist’s book, Chiffonjé (Norra Skånes Gille) samt med diktsamlingen Almanacka (Natur & Kultur).
Backyard Soundclash, 2009
Backyard Soundclash er en småskala bakgårdsfestival initiert og produsert av kunstner og fotograf Kim Ramberghaug. Bakgårdsfestivalen ble holdt første gang i 2008, i forbindelse med Kulturuka i Levanger. Backyard Soundclash er inspirert av jamaicanske soundclashes; når to eller flere soundsystemer møtes og battler (konkurrerer) framfor et publikum om hvem som har det beste showet og de mest populære låtene. I prinsippet kan festivalen holdes hvor som helst, når som helst.